کد مطلب:26962
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
به چه دليل ما دين اسلام را پذيرفتهايم؟
الف) اولاً، علت آن را بايد در سطح بينش و آگاهي مردم و نيازمنديهاي آنها در امتها و اعصار گوناگون جستجو كرد. انسانهاي هر دورهاي نسبت به انسانهاي دورة قبل از خود، از سطح آگاهي و بينش بيشتري برخوردار بوده، و اديان بعدي نيز از حيث پاسخگويي به نيازهاي بشري جامعيت بيشتري نسبت به اديان قبلي خود داشتهاند; پس آيينهاي بعدي، هميشه از آيينهاي قبلي كاملتر بودهاند تا به آخرين آنها يعني اسلام ـ كه برنامة نهايي است ـ رسيده است; مثل كلاسهاي تربيتي و آموزشي كه كلاسهاي مراحل بالاتر از كلاسهاي قبلي خود كاملتر هستند. انبيا نيز براي اين كه انسان بتواند در راه پرنشيب و فراز تكامل پيش رود، هر كدام، قسمتي از نقشة اين مسير را در اختيار او گذاردهاند تا اين كه شايستگي پيدا كرد نقشة كلي و جامع تمام راه به وسيلة آخرين پيامبر9 از سوي پروردگارش در اختيار او قرار گيرد.
ثانياً: با توجه به آيه: و مبشّراً برسول يأتي من بعدي اسمه?گحمد; (صف، 6) و به فرستادهاي كه پس از من ميآيد و نام او احمد، است بشارتگرم، بشارت به آمدن پيامبر بعدي، زماني است كه پيامبر دوم، دعوتي پيشرفتهتر و ديني كاملتر داشته باشد; ديني كه مشتمل بر عقايد حق بيشتر، و احكام و شرايع عادلانهتر براي جامعهاش باشد و براي سعادت بشر در دنيا و آخرت نيز فراگيرتر باشد; بنابراين، اين آيه ميفهماند كه آنچه پيامبر اكرم ميآورد، پيشرفتهتر و كاملتر از ديني است كه تورات و انجيل متضمن آن هستند.(الميزان، علامه طباطبايي، ج 19، ص 252، نشر اسلامي)
ب) اديان الهي كه بر انبيا نازل شده، همه يك دين، يعني اسلام بودهاند و اختلاف، در شريعتهاست، و يكي از اختلافهاي شريعت اسلام با ساير شرايع در اجمال و تفصيل است; يعني قرآن، تفصيل دهنده مطالبي است كه بهطور اجمال در كتابهاي آسماني آمده بود. ازجمله تفاوتهاي ديگر ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد.
1. احكام شريعت اسلام، كاملاً منطبق با مقتضيات فطري انسان و عقل اوست; ولي شرايع ديگر چنين نيستند; مثلاً انجيل ميگويد: اگر كسي به سمت راست صورت شما سيلي زد، سمت چپ صورتتان را هم جلو بگيريد تا بزند; در حالي كه قرآن ميفرمايد: فمن اعتدي عليكم....; (بقره، 194) هر كس بر شما تعدّي كرد، همان گونه كه بر شما تعدي كرده، بر او تعدي كنيد.
2. احكام اسلام، از هرگونه تحريف و تبديل مصون است; چنانكه قرآن نيز به آن تصريح كرده و ميفرمايد: إنّا نحن نزّلنا الذكر و إنّا له لحَفظون; (حجر، 9) ما خود اين كتاب را فرود آورديم و خود نيز نگهبان آن هستيم. ولي در اديان ديگر اينطور نيست.
3. جامعيت اسلام را هيچيك از اديان ديگر ندارند; چرا كه در همة شؤون زندگي از رابطة فرد با خدا گرفته تا روابط اجتماعي افراد، روابط خانوادگي، روابط فرد اجتماع، روابط انسان و جهان مداخله كرده است.(ر.ك: مجموعه آثار، شهيد مرتضي مطهري، ج 3، ص 169 ـ 195 / الميزان، علامه طباطبايي، ج 10، ص 64 انتشارات اسلامي / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 5، ص 335، دارالكتب الاسلامية.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.